کد مطلب:1627 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:281

شکار کردن با سگ شکاری


2618- اگر سگ شكاری , حیوان وحشی حلال گوشتی را شكار كند , پاك بودن و حلال بودن آن حیوان شش شرط دارد : اول سگ به طوری تربیت شده باشد كه هر وقت آن را برای گرفتن شكار بفرستند برود و هـر وقـت از رفـتـن جـلـوگـیـری كـنند بایستد , ولی اگر پس از نزدیك شدن به شكار و دیدن آن به جلوگیری نایستد ضرر ندارد و لازم نیست كه عادتش این باشد كه تا صاحبش نرسد از شكار نخورد , بلكه اگر عادتش این باشد كه پیش از رسیدن صاحبش از شكار می خورد ضرر ندارد و هم چنین اگر عادت به خوردن خون شكار داشته باشد اشكال ندارد.



دوم صـاحـبش آن را بفرستد و اگر از پیش خود دنبال شكار رود و حیوانی را شكار كند خوردن آن حیوان حـرام اسـت , بـلـكه اگر از پیش خود دنبال شكار رود , و بعدا صاحبش بانگ بزند كه زودتر آن را به شكار بـرسـانـد اگـر چـه بـه واسـطـه صدای صاحبش شتاب كند , بنابر احتیاط واجب باید از خوردن آن شكار خودداری نماید.



سوم كسی كه سگ را می فرستد باید مسلمان باشد , به تفصیلی كه در شرایط شكار با اسلحه گذشت .



چـهارم شكارچی وقت فرستادن سگ نام خدا را ببرد و اگر عمدا نام خدا را نبرد , آن شكار حرام است ولی اگر فراموش كند اشكال ندارد.



پنجم شكار به واسطه زخمی كه از دندان سگ پیدا كرده بمیرد پس اگر سگ , شكار را خفه كند , یا شكار از دویدن یا ترس بمیرد حلال نیست .



شـشـم كسی كه سگ را فرستاده , وقتی برسد كه حیوان مرده باشد , یا اگر زنده است به اندازه سر بریدن آن وقت نباشد - ولی نه از جهت تاخیر غیرمعمول در رسیدن به شكار - اما اگر وقتی برسد كه به اندازه سر بریدن وقت باشد و سر حیوان را نبرد تا بمیرد حلال نیست .



2619- كـسـی كـه سگ را فرستاده اگر وقتی برسد كه بتواند سر حیوان را ببرد , چنانچه به واسطه تهیه مقدمات آن مانند بیرون آوردن كارد وقت بگذرد و آن حیوان بمیرد حلال است , ولی اگر چیزی همراه او نـباشد كه با آن سر حیوان را ببرد و حیوان بمیرد , بنابر احتیاط حلال نمی شود , البته در این حال اگر آن حیوان را رها كند كه سگ او را بكشد حلال می شود.



2620- اگـر چـنـد سگ را بفرستد و با هم حیوانی را شكار كنند چنانچه همه آنها دارای شرطهایی كه در مساله ( 2618 ) گفته شد بوده اند , شكار حلال است و اگر یكی از آنها دارای آن شرطها نبوده , شكار حرام است .



2621- اگر سگ را برای شكار حیوانی بفرستد و آن سگ حیوان دیگری را شكار كند , آن شكار حلال و پاك است .



و نیز اگر آن حیوان را با حیوان دیگری شكار كند , هر دوی آنها حلال و پاك می باشد.



2622- اگر چند نفر با هم سگ را بفرستند و یكی از آنها عمدا نام خدا را نبرد , آن شكار حرام است .



و نیز اگر یكی از سگهایی را كه فرستاده اند به طوری كه در مساله ( 2618 ) گفته شد تربیت شده نباشد , آن شكار حرام می باشد.



2623- اگـر بـاز یا حیوان دیگری غیر سگ شكاری , حیوانی را شكار كند , آن شكار حلال نیست ولی اگر وقتی برسند كه حیوان زنده باشد و به دستوری كه در شرع معین شده سر آن را ببرند حلال است .